Halva (Xalbas - Χαλβάς)


Halvaua de gris este un desert traditional in Grecia, pe cere grecii il prepara mai ales in perioada posturilor. Aici grisul este de 2 feluri: macinat mai fin (asa cam ca grisul nostru) sau mai grosier (cam ca malaiul) si de obicei se folosesc ambele tipuri de gris combinate. Insa, eu nu intotdeauna am in casa 2 tipuri de gris, asa ca folosesc numai un tip, asadar puteti folosi grisul nostru romanesc, iese foarte bine si asa. Aromele folosite sunt optionale si in functie de gustul fiecaruia, altii prefera halvaua mai simpla, altii mai aromata. Eu am experimentat pana am gasit combinatia aceasta. Puteti, de asemenea, daca va place sa adaugati stafide, migdale crude sau nuci.

Ingrediente:

1 ceasca ulei
2 cesti gris
3 cesti zahar
4 cesti apa
coaja rasa de la 1 portocala
1 coaja scortisoara
4-5 cuisoare

Mod de preparare:

Intr-o oala punem apa, zaharul, coaja rasa de portocala, scortisoara si cuisoarele. Lasam sa fiarba 5-10 minute.
Intr-o alta oala punem uleiul la incins si adaugam grisul. Amestecam bine la foc mediu, pana ce grisul capata o culoare aurie. Daca vrem ca halvaua sa fie mai inchisa la culoare, lasam grisul sa se caleasca mai mult.
Cand e gata siropul, il adaugam in oala cu gris (scoatem din sirop coaja de scortisoara si cuisoarele, coaja rasa de portocala o lasam).
Amestecam continuu pana ce compozitia se desprinde de pe oala. Aici trebuie avut grija, sa nu luam halvaua de de foc inainte de a fi gata, trebuie sa se desprinda de pe oala ca o minge, cu mare usurinta.
Punem halvaua in forma si lasam sa se raceasca.
Dupa ce s-a racit, scoatem din forma si servim cu scortisoara din belsug.

Comentarii