Cozonac (Tsoureki - Τσουρέκι)


Tot timpul m-am ferit de aluaturile cu drojdie, iar sa fac cozonaci mi se parea un lucru foarte greu. Dar, e mult, mult mai usor decat credeam de cand am gasit reteta asta (este a unui renumit maestru cofetar aici in Grecia, iar reteta a prezentat-o in cadrul emisiunii sale). Trebuie doar urmata reteta intocmai. Aici, grecii pun si un ou rosu in mijlocul cozonacului de Paste, de cele mai multe ori il pun in cozonacul crud inainte de a-l baga la cuptor, insa lasa colorant pe cozonac, asa ca eu o fac dupa ce scot cozonacul din cuptor. Traditia spune ca gospodina care face cozonacii trebuie sa ofere unul in dar soacrei si unul nasei de botez a copiilor.

Ingrediente:

35 gr. unt de oaie
35 gr. unt de vaca
100 gr. lapte
160 gr. zahar pudra
3 oua
5 gr. mahlep
5 gr. mastic macinat sau 7 picaturi ulei de mastic
100 gr. apa calduta
40 gr. drojdie proaspata
650 gr. faina pentru cozonaci
1 ou pentru uns
fulgi de migdale

Mod de preparare:

Intr-o oala incalzim cele 2 tipuri de unt, laptele, zaharul, mahlepul si masticul. Avem grija sa nu se arda si sa nu treaca temperatura de 50 de grade C.
Luam de pe foc si adaugam ouale.
Amestecam bine si intr-un alt bol dizolvam drojdia in apa calduta si o adaugam in compozitia de unt.
La sfarsit adaugam faina si framantam bine pana ce aluatul se desprinde de pe maini.
Putem sa framantam si cu mixerul cu spatulele speciale de framantat.
Daca e nevoie mai adaugam putina faina.
Formam o minge, o crestam in forma de cruce, o invelim cu un prosop si o lasam la loc cald cel putin 3 ore pana ce se dubleaza in volum si dispare crucea facuta.
Apoi framantam inca putin si impartim aluatul in 3.
Ajutati de putina faina facem 3 bastoane din aluat si le impletim.
Daca dorim lasam cozonacul asa sau ii dam forma rotunda (cum am facut eu).
Il punem in tava pe hartie de copt.
Lasam iarasi la dospit la loc cald timp de 1 ora pana isi dubleaza volumul.
Amestecam oul cu putina apa si ungem cozonacul.
Presaram fulgi de migdale si coacem la cuptorul preincalzit la 180 de grade C timp de 1 ora aproximativ pana ce se rumeneste si se desprinde de pe hartia de copt.

Comentarii

  1. Cu ce as putea înlocui mahlepul si masticul? De ceva vreme sunt in Germania si aici nu se găsesc aceste 2 ingrediente! ��

    RăspundețiȘtergere
  2. Mihaela, maxlepi il poti inlocui cu putina (F putina sa nu devina compozitia amara!) esenta de migdale si un paharel de lichior de cirese. Masticul din pacate nu are inlocuitor! Tre' sa fie pe acolo ceva magazine grecesti, altfel iti faci provizii cand vii in Grecia! :) Kalo Pasxa!

    RăspundețiȘtergere
  3. Mutumesc Theophillina pentru raspuns! Pana la urma am gasit aici mahlepul in magazinele turcesti, masticul din pacate nu e de gasit, desi soacra mea mi-a spus ca e ok si fara el, nu-i musai. Eh, cand va fi revenirea noastra definitiva iar in Grecia le voi face cu ambele ingrediente, sa fie setul complet :D .

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma bucur Mihaela ca ai gasit maxlepi. Fara mastixa se poate, am uitat sa-ti zic ca nici eu nu pun mereu daca nu am in casa. Insa, cozonacul grecesc fara maxlepi si kakoule nu mai e cozonac. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu te contrazic, asa este, intr-adevar si cu kakoule care l-am luam impreuna cu maxhelpi. Azi prepar cozonacii .
    Sarbatori Fericite alaturi de cei dragi!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu